Naprawa i regeneracja przekładni kierowniczych (maglownic)

Przekładnie kierownicze

Przekładnia kierownicza to mechanizm zapewniający odpowiednie przełożenie ruchów kierownicy na skręt kół samochodu. Najczęściej spotykane obecnie przekładnie kierownicze to przekładnie zębatkowe (listwowe, pot. maglownice) oraz śrubowo-kulkowe, wykorzystywane głównie w autach ciężarowych.

Proces regeneracji przekładni kierowniczej polega w pierwszej kolejności na jej starannym rozebraniu, umyciu i ocenie stopnia przydatności poszczególnych elementów do dalszej eksploatacji. Elementy nie nadające się do wykorzystania są wymieniane, pozostałe, zwłaszcza listwa zębata, zębnik i obudowa, zostają poddane właściwej obróbce mechanicznej. Całość jest następnie montowana z wykorzystaniem nowych simmeringów, o-ringów, pierścieni teflonowych i prowadnic, tak aby właściwie odbudować parametry użytkowe regenerowanej przekładni. Na zakończenie, każda przekładnia przechodzi intensywny test na stanowisku diagnostycznym.

Przekładnie kierownicze - typowe usterki

Typowe usterki wskazujące na możliwość awarii przekładni kierowniczej to:

  • - wycieki,
  • - luzy, stuki,
  • - nierównomierne wspomaganie przy kręceniu kierownicą w różne strony,
  • - brak wspomagania w jedną lub obie strony,
  • - brak wspomagania po odpaleniu auta, pojawia się po krótkiej chwili,
  • - kierownica nie powraca po skręceniu kół

Niewątpliwie najczęściej spotykaną usterką przekładni kierowniczych ze wspomaganiem hydraulicznym są wycieki. Ich przyczyną są zwykle uszkodzone osłony drążków kierowniczych, przez które do przekładni dostają się woda i piasek. Prowadzi do w efekcie do korozji listwy zębatej. Przyczyną korozji listwy mogą być też niewłaściwie zapięte osłony drązków po ich wymianie lub ustawianiu zbieżności. PRAWIDŁOWE ZABEZPIECZENIE PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ PRZED DOSTANIEM SIĘ WODY I PIASKU JEST PODSTAWOWYM ELEMENTEM WARUNKUJĄCYM JEJ DŁUGOTRWAŁĄ I BEZAWARYJNĄ EKSPLOATACJĘ. Klienci naszego zakładu otrzymują nowe osłony drązków do naprawianych przekładni. Przy montażu osłon na przekładni stosujemy najwyższej jakości zapezpieczenia, takie jak na pierwszy montaż.

Korozja listwy zębatej Golf IV

korozja listwy zębatej


Drugą co do częstości występowania przyczyną wycieków przekładni kierowniczej jest nadmierne zużycie pompy wspomagania i zanieczyszczenie układu dużą ilością metalowych opiłków. Układ wspomagania jest układem zamkniętym, najczęściej nie wyposażonym w żaden filtr. Przeciętny kierowca zagląda do niego niezwykle rzadko, najczęściej dopiero gdy coś zacznie go niepokoić. Przez lata pracy zbierają się w układzie znaczne ilości zanieczyszczeń stałych, które prowadzą do erozji uszczelnień. Z tego powodu PRZY KAŻDEJ WYMIANIE PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ (lub pompy wspomagania) UKŁAD POWINIEN BYĆ DOKŁADNIE CZYSZCZONY, TAKŻE PROFILAKTYCZNIE, GDY JAKOŚĆ OLEJU JEST ZADOWALAJĄCA. W przypadku silnie zabrudzonych układów zalecamy sprawdzenie prawidłowości działania pompy wspomagania oraz wymianę węży.

Pompa wspomagania Hobourn wyposażona w magnes wyłapujący zabójcze opiłki.

pompa wspomagania Hobourn